Kiedy naciskasz na pedał hamulca, wymagasz od układu hamulcowego określonej siły. Pedał hamulca jest połączony z pompą hamulcową, która jest jak wielka bańka wypełniona płynem hamulcowym. Gdy naciskasz pedał, tłoki w pompie hamulcowej wypychają płyn hamulcowy z jednej strony i płynie on przewodami do kół. Płyn naciska na wnętrze zacisków, które są małymi miseczkami, w których znajdują się klocki hamulcowe. Ciśnienie naciska na tłok po stronie płynu, aby ścisnąć klocki razem z wirnikami i spowolnić lub zatrzymać obrót.
Głównym zadaniem układu hamulcowego jest spowolnienie lub zatrzymanie samochodu lub ciężarówki poprzez wykorzystanie tarcia powstałego w wyniku pocierania dwóch powierzchni o siebie. Kiedy naciskasz na hamulce, ciśnienie hydrauliczne jest wywierane na obie strony tłoka, który jest przymocowany do zacisku (urządzenia w kształcie kielicha, który trzyma klocki hamulcowe). To powoduje, że obie strony zacisku są ściśnięte razem i wywierają nacisk na obie strony wirnika (tarczy przymocowanej do koła). Nacisk ten powoduje tarcie i spowalnia lub całkowicie zatrzymuje ruch obrotowy. Jak być może zauważyłeś podczas jazdy, kiedy naciskasz na hamulce wystarczająco mocno, powoduje to, że pojazd przesuwa się lekko do przodu lub do tyłu. Więcej na beautyride.pl